logo
logo
Piątek,
17 października 2014
W stronę realnego świata

Zachodnioeuropejska religijność a polski katolicyzm

zdjęcie
prof. dr hab. Mieczysław Ryba
Kierownik Katedry Historii Systemów Politycznych XIX i XX w. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Moja niedawna wizyta we Włoszech w parafii pod Asyżem prowadzonej przez polskiego księdza, Ryszarda Szwasta, nasuwa cały szereg refleksji na temat kondycji Kościoła w różnych częściach naszego kontynentu. Przez wiele lat starano się Polakom wmawiać, że ich pobożność jest zbyt ludowa, a przez to nader płytka. W opinii modernistów masowe uczestnictwo Polaków w nabożeństwach wynika z przywiązania do tradycji, a nie z głębokiej wiary. Dla przeciwieństwa pokazywano Kościół zachodnioeuropejski jako, wprawdzie ograniczony liczebnie, ale za to pogłębiony w praktykowaniu swej wiary. Tymczasem bliższe przyjrzenie się tej zachodniej „pobożności” bardziej szokuje niż buduje. W parafii księdza Szwasta, dodajmy duszpasterza niezwykle oddanego swej kościelnej posłudze, na sześćset osób przynależących do wspólnoty, do kościoła na niedzielną mszę chodzi około czterdziestu osób. Co ciekawe - chodzą wtedy, gdy nie przeszkadza im w tym jakaś uroczystość rodzinna lub przedłużający się obiad, sjesta albo zwykłe lenistwo. Kult jedzenia, jego celebracja w tej kulturze przypomina coś z pogańskich obyczajów starożytnego Rzymu, trudno zaś się tutaj dopatrzeć odniesień chrześcijańskich. Twierdzenie jakoby ci nieliczni praktykujący katolicy mieli wielkie wyrobienie teologiczne jest opowieścią całkowicie bajkową. Ponieważ na lekcjach religii nie wykłada się katechezy, lecz coś w rodzaju religioznawstwa (wiedzy o różnych religiach świata), rozumienie wyznawanej wiary jest żadne. Ksiądz pytając parę przygotowującą się do małżeństwa (dodajmy – parę należącą do grona ludzi w rozumieniu zachodnim „pobożnych”), czy słyszeli o dziesięciu przykazaniach, uzyskał odpowiedź, że nie bardzo. Zatem ci rzekomo pogłębieni zachodnioeuropejscy katolicy nie mają pojęcia, co to jest grzech, dlaczego potrzebny jest sakrament pokuty. Trzeba ich uczyć niczym dzieci pierwszokomunijne dekalogu oraz przykazań kościelnych. Trzeba, ale z uwagi na kult żywności i zabaw – nie bardzo chcą słuchać.

Niektórzy, bardziej nowocześni duszpasterze na Zachodzie starają się uspokajać. Twierdzą, że wprawdzie jest kryzys wiary, ale że ów kryzys jest „siłą Kościoła”. Na czym miałaby polegać ta siła, tego już nie sposób usłyszeć. Chyba, że na wyprzedaży świątyń, zwijaniu parafii i udawaniu, że szerzące się rozwody, homoseksualizm, aborcje, ideologia gender to nie żaden problem duszpasterski, lecz jakaś ukryta „siła” zachodniego Kościoła. I tak zaprzestaje się spowiadać, przestaje się mówić o konieczności pokuty i przestrzeganiu podstawowych zasad chrześcijańskich, uznając, że i tak wszyscy się zbawią (przecież, jak się twierdzi – piekła nie ma). Oczywiście liberalny obserwator powie, że wszystko jest dobrze – bo tak wygląda „katolicyzm otwarty”. Pytanie tylko: otwarty na co?

Gdy się to wszystko widzi, aż strach bierze, że niektórzy chcieliby polski Kościół zreformować na modłę zachodnią, twierdząc, że polscy katolicy są zbyt maryjni, zbyt ludyczni i za mało pogłębieni teologicznie. Opowiadanie tych mitów nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Wspólnota, która odchodzi od tradycji zatraca zwykle swoją tożsamość i jak zwietrzała sól przestaje być komukolwiek potrzebna. Jeśli ktoś chce zobaczyć, dokąd prowadzi droga modernizmu, niech pojedzie na Zachód i dotknie owoców nowoczesności.

Dobrze, że są tacy kapłani, jak ksiądz Szwast, którzy nie zrażają się trudnościami i pełnymi garściami czerpiąc z polskiego dziedzictwa kościelnego starają się budzić sumienia Włochów, Francuzów czy Niemców. Patrząc na naszych kapłanów, mogą się te zachodnie wspólnoty wiele dobrego nauczyć.

Chrońmy zatem naszą tradycję katolicką tak bardzo maryjną i tak mocno zrośnięta z naszą narodową kulturą. Jest w niej bowiem nieopisana głębia, której pozazdrościć nam mogą często wypłukane ze swojego katolickiego dziedzictwa społeczeństwa zachodnioeuropejskie.

POZOSTAŁE WPISY
Piątek, 23 października 2015

Polityka polska wobec polskiej emigracji

Piątek, 2 października 2015

Pisanie lokalnej historii

Piątek, 25 września 2015

Lwowskie refleksje i św. Jan z Dukli

Czwartek, 24 września 2015

Przypadek Jana Tomasza Grossa – czyli kilka słów o polskim masochizmie politycznym

Wtorek, 19 maja 2015

Propagandowa ofensywa PO czy medialna histeria

Piątek, 8 maja 2015

Przedwyborcze zmagania

Piątek, 6 marca 2015

Wyrok w sprawie Nergala i wojna religijna w Polsce

Piątek, 2 stycznia 2015

Polska i Europa na początku 2015 r.

Niedziela, 23 listopada 2014

"Zaściankowy światopogląd" czyli zmagania ze skandalami w kulturze

Piątek, 7 listopada 2014

Gospodarność i rozrzutność w polskich samorządach

Niedziela, 2 listopada 2014

HALLOWEEN - NA DRODZE WALKI Z UROCZYSTOŚCIĄ WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH

Czwartek, 30 października 2014

Samorząd wobec wojny ideologicznej we współczesnej Polsce

Czwartek, 26 czerwca 2014

"Golgota Picnic" - rewolucja seksualna w natarciu

Czwartek, 12 czerwca 2014

Cywilizacja życia i dyktutura relatywizmu

Piątek, 6 czerwca 2014

Rzeczpospolita "okrągłostołowa"

Piątek, 16 maja 2014

Rada Miasta Lublina upamiętniła komunistycznego działacza

Sobota, 26 kwietnia 2014

Jan Paweł II - rozważania w przededniu kanonizacji

Piątek, 7 marca 2014

"Kamienie na szaniec" - harcerski etos w krzywym zwierciadle

Poniedziałek, 24 lutego 2014

Soczi –Kijów: Medialna wojna i wielka porażka Kremla

Czwartek, 6 lutego 2014

Walka z pedofilią czy wojna z Kościołem?

Czwartek, 16 stycznia 2014

Rada Miasta Lublina wobec ideologii gender

Niedziela, 22 grudnia 2013

List polskich biskupów i nowa "teologia wyzwolenia"

Sobota, 14 grudnia 2013

Walka buldogów politycznych w PO trwa

Piątek, 13 grudnia 2013

Stan wojenny i relatywizm historyczny

Sobota, 23 listopada 2013

Kryzys Partnertwa Wschodniego i zmiany geopolityczne w Europie centralnej

Czwartek, 21 listopada 2013

Wewnątrzpartyjna walka w PO i rekonstrukcja rządu

Piątek, 8 listopada 2013

Sześciolatki i lekceważenie obywatelskiej inicjatywy

Środa, 9 października 2013

Nowa odsłona antykościelnej propagandy

Wtorek, 1 października 2013

Sprawa zakazu propagandy homoseksualnej w Rosji

Czwartek, 8 sierpnia 2013

Globalne uderzenie w rodzinę

Poniedziałek, 29 lipca 2013

Adama Michnika wizja historii i nowy patriotyzm

Piątek, 26 lipca 2013

Upamiętnianie ludobójstwa wobec gloryfikacji UPA

Piątek, 7 czerwca 2013

Jaruzelski bohaterem?

Piątek, 24 maja 2013

Gimnazjum im. Ojca Profesora Mieczysława Alberta Krąpca w Lublinie

Piątek, 17 maja 2013

Rotmistrz Pilecki - niezłomny bohater

Piątek, 19 kwietnia 2013

"Cristiada" - czyli walka w obronie wiary

Sobota, 30 marca 2013

Zbawienie, a nie samozbawienie

Niedziela, 17 lutego 2013

Lokowanie "gejowskiej" propagandy

Piątek, 8 lutego 2013

Unijne pieniądze, unijne problemy

Czwartek, 31 stycznia 2013

Homozwiązki a strefa euro

Piątek, 18 stycznia 2013

Duchowa walka o Polskę

Piątek, 28 grudnia 2012

Siła Radia Maryja

Sobota, 22 grudnia 2012

Walka Bożego Narodzenia z utopią materializmu

Środa, 19 grudnia 2012

Nieosądzona zbrodnia demoralizuje podwójnie

Piątek, 7 grudnia 2012

Rafała Ziemkiewicza myśli neoendeckie

Sobota, 1 grudnia 2012

Narodowe odrodzenie

Piątek, 9 listopada 2012

Rodzina Radia Maryja u tronu Benedykta XVI

Środa, 24 października 2012

Holenderskie refleksje

Czwartek, 11 października 2012

KRYZYS WŁADZY DONALDA TUSKA

Środa, 19 września 2012

Wobec radykalizacji postaw w świecie islamu

Piątek, 7 września 2012

Napięcie w strefie euro rośnie

Czwartek, 30 sierpnia 2012

Amber Gold i nowe przesilenie polityczne

Środa, 29 sierpnia 2012

"Paramałżeństwa" - ustawa o związkach partnerskich w natarciu

Poniedziałek, 20 sierpnia 2012

Chrześcijanie Wschodu i Zachodu wobec upadku cywilizacji

Środa, 8 sierpnia 2012

Mitt Romney - walka o głosy czy nowe otwarcie amerykańskiej polityki w Europie?

Wtorek, 31 lipca 2012

Symboliczna wizyta

Piątek, 13 lipca 2012

Chaos multikulturalizmu

Piątek, 6 lipca 2012

Kreowanie wroga klasowego